Moodle jest jedną z najczęściej wykorzystywanych platform e-learningowych na polskich uczelniach. W wielu przypadkach głównym czynnikiem decydującym o wyborze właśnie Moodle są względy finansowe – nasze uczelnie, które w ogromnej większości są jeszcze na etapie eksperymentowania z e-learningiem, nie są skore do płacenia kilku (-nastu? -dziesięciu?) tysięcy dolarów każdego roku za licencję na wykorzystywanie na przykład platformy Blackboard.

Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z Moodle pięć lat temu, moim głównym motywem zainteresowania się tą platformą również były względy finansowe – WebCT (wkrótce już chyba będzie można powiedzieć „świętej pamięci WebCT”) zmieniało warunki licencjonowania w sposób, który powodował drastyczny wzrost kosztów wykorzystania tej platformy. Jednak kiedy „z pewną nieśmiałością” wypróbowałem Moodle (oprogramowanie darmowe, a więc potencjalnie gorsze), stwierdziłem, że jest ono nie tylko tańsze, ale również w wielu aspektach lepsze od WebCT.

Oczywiście od tamtego czasu funkcjonalność systemów LMS (aka platform e-learningowych) zmieniła się nie do poznania, jednak wygląda na to, że nadal nie ma powodu zbytnio martwić się tym, że nie stać nas na drogie, komercyjne systemy LMS. Na początku kwietnia eLearning Guild opublikowało raport na temat platform e-learningowych wykorzystywanych w różnych rodzajach instytucji. Raport został opracowany na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród członków tej organizacji. W sumie w ankietach wzięło udział 930 osób zajmujących się profesjonalnie e-learningiem w 840 różnych instytucjach. Równocześnie z opublikowaniem raportu przyznane zostały nagrody dla systemów LMS w dwóch kategoriach (udział w rynku i satysfakcja użytkowników), z podziałem na różne rodzaje instytucji wykorzystujących te systemy. Okazuje się, że Moodle ma największy udział w rynku wśród małych i średnich firm, natomiast w instytucjach edukacyjnych i rządowych zajmuje w tej kategorii drugą pozycję (po platformie Blackboard). Za to jeżeli chodzi o satysfakcję użytkowników, w obu rodzajach instytucji Moodle zajęło pierwsze mniejsce. Wniosek? Bezpłatne niekoniecznie oznacza gorsze 🙂

Szkoda tylko, że nie można przeczytać pełnego raportu 🙁 (no, chyba, że ktoś jest gotów wydać na niego $1295)

(artykuł przeniesiony z blogu Edukacja-Online.pl)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *