Chciałbym zwrócić waszą uwagę na dość częste nieporozumienie dotyczące opcji pozwalających na przesyłanie przez studenta prac w narzędziu „Zadanie”. Chodzi o dwie opcje wskazane na ilustracji (a w szczególności o drugą z nich). Na pierwszy rzut oka trudno się zorientować, czym się te dwie opcje różnią i dlatego dość często nauczyciele ustawiają je w taki sposób, że później okazuje się, że zadanie działa inaczej, niż się spodziewali.
Otóż pierwsza opcja (Zapobiegaj przesyłaniu zadań po terminie) odnosi się do terminu oddania zadania – w powyższym przypadku jest to 17.10.2010. Jeśli tę opcję ustawimy na Tak, to po 17 października studenci nie będą mogli już przesłać swojego zadania. Jednym słowem, nie tolerujemy opóźnień, jeśli ktoś nie zdąży w terminie, to w ogóle nie będzie mógł swojej pracy przesłać. Z kolei, jeśli ustawimy tę opcję na Nie, to student będzie mógł swoją pracę przesłać nawet po terminie. Oczywiście podczas oceniania pracy nauczyciel zobaczy informację, że praca została przesłana po terminie, oraz jak długo po terminie. Do nauczyciela należeć wtedy będzie decyzja, co z taką pracą zrobić, czy ją oceniać, czy nie, czy obniżyć punkty, itp.
Natomiast druga opcja (Zezwalaj na ponowne przesłanie) jest całkowicie niezależna od terminu przesłania zadania. Dotyczy ona ponownego przesłania pracy po sprawdzeniu jej przez nauczyciela. Jeśli ustawimy ją na Nie, to po sprawdzeniu pracy przez nauczyciela student może sprawdzić swoją ocenę i zapoznać się z informacją zwrotną, ale nawet jeśli w pracy były jakieś błędy wskazane przez nauczyciela, student nie może jej już poprawić i przesłać ponownie. Krótka piłka – przesłał pracę, został oceniony, koniec :-)
Natomiast ustawienie tej opcji na Tak powoduje, że po sprawdzeniu pracy student może ją jeszcze poprawić (biorąc pod uwagę informacje zwrotne od nauczyciela) i przesłać ponownie poprawioną wersję do ponownej oceny. Ustawienie tej opcji w ten sposób może być przydatne jeśli chcemy studentów zachęcić do ciągłego udoskonalania swojej pracy, a zadanie traktujemy nie jako element ewaluacji, ale jako element procesu dydaktycznego.
Dość często jednak zdarza się, że nauczyciele tę drugą opcję ustawiają na Tak, myśląc, że dzięki temu studenci będą mogli podmienić nadesłaną przez siebie pracę zanim nauczyciel ją sprawdzi. Natomiast studenci zawsze mogą podmienić swoją pracę przed sprawdzeniem jej przez nauczyciela, a wspomniana opcja powoduje, że mogą ją podmienić również po sprawdzeniu.